Farvesymbolik – hvad betyder farven?

Når mennesket ser en bestemt farve, tænker det automatisk noget specielt. Det er derfor vigtigt at du fortæller dit budskab gennem brugen af farver på din hjemmeside. Bruger du de rigtige farver på din hjemmeside? Små ændringer kan flytte bjerge i denne sammenhæng, så det er bare om at spidse ører.

Er farver vigtige?

Hvis du vil bestemme dine kunders førstegangsindtryk, så er det vigtigt at bruge de rigtige farver. Mennesket får per automatik associationer når det ser en bestemt farve. Du tror måske at farver ikke har nogen effekt på dig – men det har det.

Et eksempel: Hvis du har søgt på ”kortklub” på Google, og du ser en lyserød side, hvad tænker du så? 1. Det er en side for mænd, eller 2. Det er en side for damer.

Du tænkte selvfølgelig at det var en side for damer.

Men alle farver har en bestemt betydning i din hjerne, uden at du tænker over det, og hvis du skifter farver, kan det virkelig flytte bjerge på din e-butik eller hjemmeside.

Farvesymbolik – hvad betyder farven?

Nogle farver bliver brugt mere end andre, og det er der en grund til. Efter du har læst artiklen, forstår du nok hvorfor.

Blå

Blå er klart den mest populære farve på nettet, især i denne tid med finanskrise. Blå symboliserer nemlig stabilitet, loyalitet og troværdighed, og de store banker har nærmest taget monopol på farven.

Derudover er blå den maskuline farve og betyder også intelligens og håb.

Lyseblå er god til at symbolisere helbred, ro og forståelse. Mørkeblå fortæller at du har viden, styrke, integritet og ekspertise. 4 af de 5 største danske bankers hjemmeside er blå:

Danske bank hjemmeside Nordea hjemmeside Sydbank hjemmeside Nykredit hjemmeside






Grøn

Grøn er naturens, det miljøvenliges og økologiens farve, og bør derfor blive brugt, hvis du handler med grønt eller planter.

Men grøn er også et symbol for velstand – tænk bare på de amerikanske pengesedler. De er grønne, for at vise, at man har opnået noget, når man har penge.

Dertil er grøn også et typisk symbol på lykke og held, da f.eks. firkløveren, som giver held, altid er grøn.

Det har de store beting firmaer og kasinoer forstået – her er billeder fra de store spillere på markedets hjemmesider:

Unibet hjemmeside Danske spil hjemmeside Casino Copenhagen hjemmeside bet365 hjemmeside






Gul

Gul er nok den mindst populære farve på internettet. Ingen hjemmesider er gule, eftersom gul ofte kædes sammen med advarsler og fare.

Til gengæld er gul meget effektiv til mindre elementer på din hjemmeside, såsom købsknapper, da det er en farve, som man hurtigt får øje på.

Men pas på med at have en hjemmeside med meget gul – det skræmmer kunderne.

Rød

Den røde farve kædes ofte sammen med passion, angst og kærlighed – altså noget følelsesladet.

Men rød kan også symbolisere krig, da det er ilden og blodets farve.

Det er, ligesom gul, en farve man hurtigt lægger mærke til, og bruges derfor på f.eks. stopskilte.

Pas også på med at bruge en kraftig rød, brug i stedet en blødere og mørkere rød (kendes som maroon i webdesign), som forbindes med familie og hygge.

Sort

Hvis du overvejer at bruge den sorte farve som primært valg af farve, så skal du tænke dig om. Det er nemlig en ren fælde, hvis farven ikke bliver brugt ordentligt.

Sort symboliserer styrke, elegance, formalitet, autoritet og prestige, men bruges den forkert, kan brugere få et indtryk af død, ondskab og mystik.

Hvad skal du gøre nu?

Nu skal du tænke over, hvilket budskab du gerne vil sende, til dine kunder når de besøger din hjemmeside.
Herefter skal du se under den farve din hjemmeside er, og se hvor godt den rammer din profil.

Hvis den ikke rammer, er der god sandsynlighed for, at det kan betale sig, at få den ændret.

Huskeliste

Hvis du tænker, at du kan bruge mange farver, for at symbolisere så meget som muligt, så må du tænke om igen.

Mit råd er, at der må bruges 2-3 forskellige farver i layoutet af din hjemmeside. Knapper, links, tekst, baggrund og det hele tæller med. Billeder er selvfølgelig en anden sag.

Det kan også være svært for kunden, at gennemskue dig, hvis du bruger for mange farver, så begræns antallet så godt som muligt.

Skrevet den 04/03/2010 af Morten Kaltoft

8 kommentarer til “Farvesymbolik – hvad betyder farven?”

  1. Jacob says:

    Meget fed artikel. Det er et punkt, som bliver overset i bøger som e-pusher. Glæder mig til at afprøve det.

    Mvh Jacob

  2. Lara says:

    Nice! Jeg har aldrig tænkt over at hjemmesider også brugte farvesymbolik på den måde XD

  3. Oliver says:

    http://www.t-mobile.com/ er et mobilselskab for kvinder? Er det dårlig markedsføring at deres farve er lyserød? Betyder det, at masser af potentielle kunder omgår det selskab fordi de tror at det kun er til kvinder?

    Lad være med at sige at ingen hjemmesider er gule. Massere af hjemmesider er gule. Og mange af dem er pæne. Det beviser en kort google search.

    Jeg tror du fatter det, så jeg vil ikke forstætte med at modbevise dine meninger om alle farver. Selvfølgelig kan det gøre indtryk, men der er ingen hjemmesider som skrottes bare fordi de f.eks. viser farven sort. Hvis du virkelig vil have at folk respekterer dine meninger, skal du komme med et eksempel på en hjemmeside som aldrig bruges pga. dens farvevalg.

    Mvh. Oliver

    PS: Hvorfor undgik du at nævne grå? *Peger på dit webdesign*

  4. @Jacob Tak tak

    @Lara Nej, men det er der heller ikke mange der tænker over.

    @Oliver Ja det skulle man næsten tro, men det forholder sig lidt anderledes. I Tyskland er pink næsten lig med T-mobile, da T-mobile har skabt sig et fantastisk brand, på baggrund af deres karakteristiske farve.

    Og den med at ingen virksomheders hjemmesider er gule holder jeg nu stadig fast i. Se bare på sider som degulesider.dk, guloggratis.dk, gulstue.com og denguleflyver.dk. Alle sammen prof. hjemmesider, som bruger gul i deres navn, men kun meget lidt gul på deres hjemmeside. Du kan jo ikke ligefrem sige at hjemmesiden er gul, men tværtimod. Som jeg også skriver, så er gul en god farve at bruge til at fremhæve noget, og det gør både “De Gule Sider” og “Gul og gratis”

    Og sort er bestemt heller ikke en dårlig farve at bruge. Kilroy Travels bruger primært den sorte farve, og deres hjemmeside ser derfor også utrolig elegant ud.

    Hehe, ja hvorfor tog jeg egentlig ikke grå med? Godt spørgsmål :-)

  5. morten federiksen says:

    I JUST LOVE IT !!

  6. Charlotte says:

    Hvad med farven lilla? Måske er den ikke brugt på mange hjemmesider, men alligevel :-).
    - Jeg har hørt at farven symboliserer mystik. Hvad mener du?

  7. Lækker guide, måske vil jeg linke til den hvis det har interesse min ven ;)..

    Skal der ikke nogle flere farver på som også bliver anvendt i webdesign?

    Orange
    Er også en rimelig anvendt farve både til at fremhæve noget og til at give styrke, udstråling og varme.
    Symbolsk er orange glæde, udadvendt, opmuntrende,
    aktiverende, livskraft, venlighed og spontanitet.

    Tyrkis.
    Vandets farve.
    Godt til feriehjemmesider m.fl.
    Udstråler stilhed, kølighed, friskhed, klarhed, afslappethed og uendelighed. Ja alt der slutter på -ed…

    Hvid (indgår på alle sider stort set uden undtagelse)
    Tomhed, stilhed, nedtoning, renhed, fred, uskyld og sårbarhed.

    Grå
    Neutral, balance, elegance, neddæmpet og stillestående/fastliggende.

  8. Karen Broberg says:

    I just LIKE it!!! <3<3 I'm so Happy when i see it.. :D
    'Cause i LIKE all colour's in the WORLD! :D

    Farverne er jo livets Farver så skal vi altid lide alle farver, kære VENNER! :D

    Tak for Det!…. :D

Hvad mener du? Giv os din mening

            
owix
owix